sâmbătă

Tehnologia urca la volan

In curand, termenul de "sofer" va deveni atat de vag, incat va atinge pragul de jos al disparitiei. Asta pentru ca masinile nu vor mai avea nevoie de un om care sa le dea ordine.

Pana atunci, insa, trebuie sa mai treaca o perioada destul de mare. In acest moment, proprietarii de masini se plang fara ocolisuri de supra-tehnologizarea din interior. In urma cu cateva zile, un studiu american evidentia ca sistemele de comunicare hands-free pre-instalate la masinile cumparate recent sunt sursa celor mai multe probleme intalnite de soferi. La fel de problematice sunt si ecranele tactile instalate pe bord.

Din cauza acestor perceptii, producatorul Ford, care a plusat cel mai mult pe tehnologizarea sistemelor auto, a cazut pe un loc codas, in topul preferintelor americanilor.

Oficialii Ford spun ca soferii mai au de invatat. Si trebuie sa se mai si obisnuiasca cu folosirea tehnologiei, in timp ce conduc. In plus, soferii au si accente diferite, astfel ca software-ul de recunoastere a vocii mai da rateuri.

Insa mariajul industriei auto cu tehnologia este stabilit si putine sunt sansele ca acesta sa se desfaca vreodata.

Pentru inceput, toate tehnologiile care se vor instala treptat intre cele patru portiere vor avea nevoie de WiFi. Motiv pentru care constructorii auto lucreaza deja la implementarea acestuia. Ford a facut-o deja, sub forma sistemului Sync, iar Toyota lucreaza cu Intel pentru a-i calca pe urme.

De altfel, Intel a dezvoltat deja tehnologia M2M ("Machine-to-Machine") care permite comunicarea, cum ii spune si numele, de la masina la masina. Acestea isi vor impartasi informatii relevante, cum ar fi trasee alternative, spre exemplu.
BMW a ales o ruta alternativa: mizeaza pe comunicarea masinii cu orice sistem extern. Co-pilotul BMW, in aceasta "aventura" a tehnologizarii noilor masini, este institutul de cercetare in comunicare Eurecom.

Bordul digital

Sa ne imaginam urmatoarea situatie: Va aflati la volan, dupa cateva ore de condus si a venit timpul sa cautati un hotel in care sa va "prabusiti" pentru cateva ore. In mod normal, veti lua o pauza de la condus, veti scoate iPhone-ul si veti naviga printre aplicatiile de travel.

Peste cativa ani, bordul masinii nu va fi departe de un iPad gigant conectat la "norul informatic", caruia veti putea sa-i comandati o cautare pe harta a celui mai apropiat si mai potrivit hotel. Eventual, daca veti considera necesar, veti putea sa rezervati camera mult dorita. Toyota lucreaza deja la acest sistem, pe care l-a botezat HMI, interfata om-masina.

Pentru pasagerii asezati confortabil pe locurile din spate, se lucreaza acum la un sistem de divertisment high-tech. Acesta va combina un display holografic cu senzori de detectare a miscarii pentru a rula aplicatii similare celor de pe Microsoft Kinect si Nintendo Wii. Mercedes a implementat deja o tehnologie similara, mai putin avansata, insa totusi revolutionara, numita SplitView. Pe acelasi ecran, soferul si pasagerul din dreapta pot vedea doua imagini complet diferite, datorita asezarii calculate a pixelilor pe ecran.

Odata cu transformarea masinii intr-un iPad pe 4 roti, este imposibil sa nu apara si ecosisteme de aplicatii dedicate. In acest fel, dezvoltatori de software vor putea sa gandeasca noi moduri de a utiliza hardware-ul instalat pe cea mai recenta masina achizitionata. Vor aparea aplicatii de scanare a masinilor din ambuteiajul care blocheaza intersectia pentru a gasi perechea perfecta.

Sau aplicatii care vor potrivi muzica si lumina dupa dispozitia ta. Ori, pentru situatii mai grave, aplicatii care te vor trezi atunci cand adormi la volan. Ca si in cazul smartphone-urilor de astazi, posibilitatile sunt practic limitate numai de imaginatia dezvoltatorilor.

Cu sau fara sofer?

Insusi rolul soferului ar putea fi regandit, odata cu implementarea noilor tehnologii in industria auto. Pe de o parte, se lucreaza la o telecomanda pentru masini. La Salonul Auto de la Busan, in Coreea de Sud, Hyundai Motors a aratat lumii un sistem care permite proprietarilor de masini sa isi gaseasca masina, in cazul in care au uitat unde au parcat-o.

Dupa aceea, pot sa o deblocheze, sa porneasca motorul sau aerul conditionat si sa primeasca mesaje daca un eventual infractor ii da tarcoale.

Pe de alta parte, masini fara sofer exista deja. Masinile Google circula de ceva vreme pe strazile Californiei, fara o prezenta umana in fata volanului. General Motors jura ca i se va alatura, pana in anul 2018. Pana atunci, Lexus a instalat pe modelul LS 460 L un co-pilot extrem de util, cand este nevoie de o parcare laterala.

Cei de la Ford se tem ca o victima a casniciei auto-tehnologice va fi relatia pe care oamenii o stabilesc cu masinile pe care le conduc. Istoria de pana acum ii contrazice: Prius, care venea cu un sistem hibrid revolutionar, a creat nimic mai putin decat un cult in jurul sau.

Niciun comentariu: