Noile generatii de angajati care au patruns pe piata muncii au adus cu ele o serie de obiceiuri ce au contribuit foarte repede la o modificare substantiala a modalitatilor de recrutare, strategiile traditionale fiind aproape inlaturate. Tinerii nu concep sa-si desfasoare activitatea fara a avea posibilitatea ca in timpul programului de lucru sa socializeze pe Facebook sau LinkedIn.
Aceste instrumente de comunicare fac parte din viata lor cotidiana, fiind de fapt o consecinta a condensarii timpului liber, care nu le mai permite socializarea fata in fata. Oamenii petrec atat de multe ore la locul de munca incat s-a impus aparitia unui sistem care sa-i ajute sa nu piarda contactul cu semenii lor. Iar Internetul ofera aceasta posibilitate.
Companiile sunt cu ochii pe social media
Si cum cei mai activi profesionisti (persoanele cu varste cuprinse intre 25 si 35 de ani) petrec din ce in ce mai mult in mediul online, era de asteptat ca si angajatorii sa-si indrepte atentia catre aceasta zona. Exista mai multe motive pentru care o firma alege sa se orienteze catre spatiul virtual: este un bazin generos de candidati, costurile de recrutare sunt mici, dar se realizeaza si o consolidare a brandului de angajator.
Anca Tomoroga, Strategic HR Product Manager la Myjob.ro, este de parere ca printr-o astfel de politica angajatorii vor avea acces la candidatii pasivi (cei care nu frecventeaza un site de recrutare sau nu sunt in cautare activa de job), la persoanele care nu au conturi pe site-urile de recrutare. In plus, se fac economii financiare atunci cand este selectat un salariat nou. De asemenea, prin prezenta online, brandul de angajator este foarte bine promovat.
“Daca in strainatate exista mai multe retele de socializare populare in care angajatorii isi cauta candidati, in Romania se poate spune ca sunt doar doi mari jucatori: Facebook (4,5 milioane utilizatori) si LinkedIn (aproximativ 600.000 de membri). Twitter este mai putin folosit. Cele mai multe proiecte de recrutare sunt promovate pe LinkedIn, de unde se recruteaza in special middle management si specialisti, insa au fost si top manageri recrutati via LinkedIn, fara ca ei sa aplice direct sau sa aiba CV, numai datorita profilului. Pe Facebook, de exemplu, au fost tineri la inceput de cariera care si-au promovat
Brandul de angajat este foarte important
Prezenta in social media trebuie gestionata foarte bine, altfel existand riscul ca Internetul sa devina cel mai mare dusman in construirea unei cariere. Managementul propriei marci online este foarte greu de realizat, mai ales ca este vorba despre o comunicare scrisa, ce ramane vizibila tuturor celor conectati la un calculator.
Sophie de Lorenzo, director al Biroului Career Services & Corporate Relations al International University of Monaco (Grupul INSEEC) a oferit pentru “Finantistii” cateva sfaturi legate de brandul de angajat. Specialistul sustine ca principala greseala in crearea unui profil este aceea de a nu identifica bine destinatarul.
“Trebuie sa ne punem intrebarea: < Ce imagine sau mesaj vreau sa comunic tintei vizate?>. Profilurile publicate pe retelele sociale sunt adesea eterogene, amestecand tintele, profesionale si personale, ceea ce creeaza o imagine profesionala confuza si difuza. A doua eroare consta in a face profilul cu dorinta de a avea rezultate imediate sau cu o viziune pe termen scurt. Construirea unei de imagini necesita, chiar si pe Internet, o viziune pe termen lung despre ceea ce vrem sa comunicam si despre
Daca in recrutarea traditionala rolurile sunt foarte clar delimitate - angajator si posibil salariat -, in cazul comunitatilor sociale lucrurile stau altfel. Fiecare persoana inregistrata online este, in acelasi timp, un potential angajator, candidat, furnizor, client etc. Din acest motiv toti cei care cauta un loc de munca trebuie sa-si considere profilul ca fiind un produs, adica un portofoliu de competente si aptitudini, care trebuie lansat pe o piata specifica.
Angajatorii sunt interesati de retelele sociale si pentru ca in acea zona pot descoperi informatii care ii ajuta sa-si cunoasca mai bine salariatii, dar si pentru ca au posibilitatea de a
In cativa ani, social media va deveni cel mai important instrument utilizat in recrutare. Principalul motiv pentru care se va ajunge aici este acela ca generatiile nascute dupa 1985 incep sa domine piata muncii, iar pentru ele Internetul este o obisnuinta.
Trei motive pentru care retelele sociale au bulversat piata muncii
1. Permit celor care recruteaza accesul imediat la o baza de date de milioane de candidati, calificata si actualizata in permanenta.
2. Ofera angajatorilor ocazia de a comunica in mod “gratuit” despre locurile de munca libere si de a fi “urmariti” de catre candidatii interesati de compania lor.
3. Creeaza oportunitati in afara pietei muncii locale: multi “networkers” care cauta de lucru sunt si consultanti independenti, isi ofera serviciile mai multor firme sau lucreaza pe mai multe proiecte din diferite tari si continua sa-si dezvolte expertiza prin intermediul retelelor sociale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu